i väntan på våren

 

 

I jorden vilar ännu vårlökarna, men hemma hos Tummelisa gror det minsann! Bäst att ta tillvara på det lilla som bjuds av hoppet om våren och krassefröna på köksbordet vill då tro att det är så dags att maka sig i jorden. Alltid känner jag mig lika händig när de små busarna spritter ut med sina två små näpna blad, - att jag ännu lyckats komma ihåg vattningen! För det är det enda som faktiskt behövs om det ska bli krasse på smörgåsen, att de små fröna får va våta om fötterna.

Och extra god blir ju den man ordlar själv. Prova du också! =D

 

 



 

P.S. för nyfikna syster kan jag hänvisa till att fråga efter Berros de jardin i den spanska trädgårdsandeln, eller det latinska namnet Lepidium sativum, som vi här hemma kallas för smörgåskrasse. Du strör de små söta krassefröna direkt på ett tunt lager jord, utan jord över. Om du vill slippa att få jord på mackan kan du så på fuktig bomull. Redan inom det första dygnet kan du se hur dom börjar maka på sig och inom tre dagar kan du klippa av de små gräsliknande krassen. Supergott och dessutom med massa vitaminer som passar på smörgåsen och salladen.

Lycka till syster! ; )

 

 

 


 


Kommentarer
Postat av: Tess

Hej gumman! Hur vanken gör jag det då? Dela med dig av din kunskap här vettja. Tyvärr får du förklara mer än att bara tala om att de behöver vatten om fossarna. Sedan gäller det ju att odjuren inte äter upp alltihop, de gillar sådant nämnligen som du själv vet och sett!

2010-02-26 @ 13:14:43
Postat av: Tess

Tack kära syster! Ska kolla på detta, gillar det i sallader eller på hårt bröd med fetaost - blir ju hungeri nu ju!! Kram och tack igen!

2010-02-27 @ 17:38:59
URL: http://tessansvida.blogg.se/
Postat av: Pappa

Kan man äta det!!!!! ok, kanske inte bågot jag kan göra men,men, äta kan jag ju....föresten lagar jag all mat hemma nu, de du

2010-02-28 @ 11:44:14
Postat av: Sofia

Bra Tina! Där påminde du mig att jag oxå snart ska börja så så smått!! Måste ju ha en fin gräsmatta till påsk som man kan ställa små kycklingar på :) Ser fram emot imorn gumman!!

2010-03-02 @ 20:17:38
URL: http://ahlens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0