Nu är det dags att vakna till liv mina små bebisar!


Nu är det vårkänslor hemma hos mig. De här små knottarna har fått vatten om fötterna och kommer blomstra fint på fönsterkarmen i sensommar!




Vill du också ha fina pelargonier?

För Pelargoner gäller värme, sol och kontinuerlig näringstillförsel under växtsäsongen. Vattna dem sparsamt! Ungefär var fjortonde dag brukar vara lagom.En tumregel är att om plantorna får mycket ljus krävs det också mer vatten. Krukorna måste ha rätt storlek så att plantorna kan utveckla ett bra rotsystem.
Jorden skall vara mullrik, välgödslad och helst uppblandad med lecakulor. De tycker om näring under växtsäsong och gärna lite tillskott av kalk i början av säsongen.


När de vilar. . .

På vintern har pelargonerna sin viloperiod och vill då stå i sval temperatur, +10--15 grader och relativt ljust. Jag hade mina i fönstret på vinden i år, frostfritt med ändå en gnutta ljus. 
Du bör väcka upp dina pelargoner efter vintervilan i februari, senast i första hälften av mars. Då planterar du om dina plantor i frisk och fräsch blomsterjord. Därefter väntar du någon vecka innan du börjar klippa ner dem så att plantorna hinner komma igång med sina rötter.


Stiklingar. . .

Det jag gjort idag är att jag tagit sticklingar ifrån plantan. Det går att ta sticklingar året om, helt beroende av om du kan ordna med en bra belysning. Vanligast är dock att föröka med sticklingar från slutet av februari fram till september.Skär av sticklingen från moderplantan omedelbart ovanför ett bladpar. Optimalt är att ta en stickling från ett friskt skott som inte tidigare blommat, men pelargoner är lättrotade och det går att ta sticklingar från såväl ganska kraftiga stambitar som relativt späda skott. Exakt hur stor en stickling skall vara beror lite på vad det är för typ av pelargon. Naturligt blir de mycket mindre på dvärg- och miniatyrsorter. För bästa resultat bör sticklingen ha cirka tre blad.

Lycka till!


 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad kul med lite blomstertips :)

2011-03-09 @ 10:04:36
Postat av: Pappa

Du skall få hjälpa mig med lite blommor hemma... vi har bara en just nu hihihi

2011-03-09 @ 16:00:14
Postat av: FowZie - Felicia Aulén

Delta i stjärnjakten du med! Visst du vinner inte några tillfredsställelser, men kanske något du kan glädja sig åt!

- läs mer på bloggen! :)

2011-03-20 @ 11:03:21
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0